DCU Home | Our Courses | Loop | Registry | Library | Search DCU
<< Back to Module List

Latest Module Specifications

Current Academic Year 2025 - 2026

Module Title Athbheochan & Athnuachan
Module Code LIT1011 (ITS: FN310)
Faculty Fiontar agus Scoil na Gaeilge School Humanities & Social Sciences
NFQ level 8 Credit Rating 5
Description

Pléifear stair agus ballraíocht na hathbheochana teanga. Déanfar iniúchadh ar thábhacht na hathbheochana do shaol na tíre, d’fhealsúnacht pholaitiúil agus do litríocht na tíre, agus do dhíospóireachtaí i dtaobh cultúir sa lá atá inniu ann. Déanfar staidéar ar Bhailiúchán na Scol chomh maith agus pléifear téama na hathnuachana ag tús an fichiú haois. Déanfar iniúchadh ar chúlra an bhailiúcháin seo, ar ról na bpáistí i gcaomhnú an ábhair agus ar na téamaí a fheictear sa bhéaloideas a bhailigh siad.

Learning Outcomes

1. tuiscint a léiriú ar ghluaiseachtaí agus ar phearsanra tábhachtach na hathbheochana
2. anailís a dhéanamh ar an tionchar a d’imir gluaiseacht na hathbheochana ar fhealsúnacht pholaitiúil na tíre sa tréimhse 1890-1930
3. mionscrúdú a dhéanamh ar théacsanna dílse na hathbheochana
4. tuiscint a léiriú ar chomhthéacs agus ar chúlra litríocht na Gaeilge san 20ú haois
5. anailís a dhéanamh ar ábhar Bhailiúchán na Scol agus an tábhacht a bhaineann leis
6. comparáid a dhéanamh idir modhanna inste agus reacaireachta i dtéacsanna éagsúla ón 20ú haois


WorkloadFull time hours per semester
TypeHoursDescription
Lecture22Léachtaí
Online activity40Ábhar criticiúil/aistí ar Loop a léamh
Independent Study63Ullmhúchán don scrúdú/obair ar an tionscadal/taighde sa leabharlann agus ar líne
Total Workload: 125
Section Breakdown
CRN10727Part of TermSemester 1
Coursework0%Examination Weight0%
Grade Scale40PASSPass Both ElementsY
Resit CategoryRC1Best MarkN
Module Co-ordinatorCaoimhe Nic LochlainnModule TeacherGearóidín Uí Laighléis
Assessment Breakdown
TypeDescription% of totalAssessment Date
Projecttionscadal taighde ar Bhailiúchán na Scol50%n/a
Formal Examinationscrúdú ag deireadh an tseimeastair50%End-of-Semester
Reassessment Requirement Type
Resit arrangements are explained by the following categories;
RC1: A resit is available for both* components of the module.
RC2: No resit is available for a 100% coursework module.
RC3: No resit is available for the coursework component where there is a coursework and summative examination element.

* ‘Both’ is used in the context of the module having a coursework/summative examination split; where the module is 100% coursework, there will also be a resit of the assessment

Pre-requisite None
Co-requisite None
Compatibles None
Incompatibles None

All module information is indicative and subject to change. For further information,students are advised to refer to the University's Marks and Standards and Programme Specific Regulations at: http://www.dcu.ie/registry/examinations/index.shtml

Indicative Content and Learning Activities

Athbheochan agus Athnuachan
Pléifear stair agus ballraíocht na hathbheochana teanga. Déanfar iniúchadh ar thábhacht na hathbheochana do shaol na tíre, d’fhealsúnacht pholaitiúil agus do litríocht na tíre, agus do dhíospóireachtaí i dtaobh cultúir sa lá atá inniu ann. Déanfar staidéar ar Bhailiúchán na Scol chomh maith agus pléifear téama na hathnuachana ag tús an fíchiú haois. Déanfar iniúchadh ar chúlra an bhailiúcháin seo, ar ról na bpáistí i gcaomhnú an ábhair agus ar na téamaí a fheictear sa bhéaloideas a bhailigh siad.

Indicative Reading List

Books:
  • Coimisiún Béaloideasa Éireann: 1937, Béaloideas Éireann, Roinn an Oideachais, Baile Átha Cliath,
  • Douglas Hyde: 1986, Language, Lore and Lyrics, Irish Academic Press, Dublin,
  • Philip O'Leary: 1994, The Prose Literature of the Gaelic Revival, 1881-1921: Ideology and Innovation, Pennsylvania University Press, Pennsylvania,
  • Donncha Ó Súilleabháin: 1998, Athbheochan na Gaeilge, Conradh na Gaeilge, Baile Átha Cliath,
  • Michael Briody: 2007, The Irish Folklore Commission 1935-1970: History, ideology, methodology., Finnish Literature Society, Helsinki,
  • Brian Ó Conchubhair: 2009, Fin de siècle na Gaeilge, Clochomhar Tta, 346, 9781905560462
  • Gregory Castle: 2001, Modernism and the Celtic Revival, Cambridge University Press, 978-0521793193
  • Gregory Castle: 2025, The Revival in Irish Literature and Culture, Cambridge University Press, 9781009314442


Articles:
  • Caoimhe Nic Lochlainn: 0, “‘A Work of National Importance’: Child-Adult Dynamics in Bailiúchán na Scol/The Schools’ Collection, 1937-9”, The Journal of the History of Childhood and Youth, 2016, 522809
  • 0: "Fáinne an Lae: Cúlra na hAthbheochana", Comhar, 1998, 522810, 1
  • "Súil siar ar Scéim na Scol": Sinsear, 1988, 522811, 1, Breandán Ó Doibhlin
  • Aistí Critice agus Cultúir: 522812, 1, Údair éagsúla, 1993
  • Lúnasa 1993: 522813, 1, Úna Bhreathnach, Conchúr Mag Eacháin, agus Gearóid Ó Cleircín, 2017, Is doiligh olainn a bhaint de ghabhar: tráchtaireacht an mhúinteora ar imleabhair Bhailiúchán na Scol
  • 522825: 1, Jonny Dillon and Ailbe van der Heide, 2024, "‘Lashings and Leavings’: Foodways as represented in the National Folklore Collection", Irish Food History: A Companion,
Other Resources

  • 1: Suíomh idirlín, Bailiúchán na Scol,
  • 419414: 1, Sraith teilifíse, TG4, 2019, Seoda Bhailiúchán na Scol,
  • https://www.tg4.ie/en/player/categories/top-documentaries/?series=Seoda%20Bhaili%C3%BAch%C3%A1n%20na%20Scol&genre=Faisneis:

<< Back to Module List View 2024/25 Module Record for FN310